Lang geleden maar er is weer een reisblog!

21 januari 2018 - Koh Rong, Cambodja

Het is alweer een poosje geleden maar weer een reisblog van ons.
(We werden een klein beetje lui).
Wij hebben een maand door het noorden van Thailand gereisd en het was echt prachtig. Hierna zijn we naar Cambodja gevlogen. Dit is een land waar veel gebeurd is en je het overal nog tegen komt. 40 jaar geleden was hier nog oorlog en werden miljoenen mensen vermoord. Het land is nog steeds aan het opbouwen dit kun je zien aan de armoede die hier is. We hebben de Killingfields bezocht en een oude gevangenis hier hoor je door een audiobandje hoe de mensen op verschriikkelijke wijze vermoord zijn. Het was echt afschuwelijk! Maar wel een hele goede kijk door wat de bewoners van het land meegemaakt hebben. Ook hebben we hele vrolijke en mooie dingen gezien. Zoals Angkor Wat. Dit is echt inmens groot en hier zijn nog vele overblijfselen van tempels. We deden dit op de fiets, het was bloedheet! We zaten om 06.30 uur op de fiets en waren om 16.00 uur terug. We waren kapot. Maar echt super mooi. Ook een van onze hoogtepunten was DJ's Tuk Tuk tour deze deden we in Battambang. We gingen met gids DJ en zijn tuk tuk de omgeving verkennen. Hij liet ons plekken zien waar geen toeristen komen. Dit was zo indrukwekkend we gingen naar afgelegen dorpjes, hij bracht ons naar een berg met een tempel er op een allemaal apen, een Crocodile Farm dit waren gewoon allemaal krokodillen bij iemand in de achtertuin en we gingen zonsondergang bekijken bij een vleermuizen grot. De vleermuizen gingen met miljoenen tegelijk de grot uit, een super mooi gezicht. Op deze dag ben ik ook tante geworden van het mooie wondertje Tess. Dit is best wel lastig want ik wil haar het liefst vasthouden. Nog 2 maanden wachten en dan zie ik haar eindelijk! Als laatste wat we nu gedaan hebben in Cambodja is langs Stefan gegaan dit is een jongen die we kenden van het werken in Duitsland. Hij heeft een eigen hostel gebouwd op een mooi eiland genaamd Koh Rong Samloem. Er stond een ander hostel te koop en vroeg hij aan ons of wij hier een paar maanden samen met een Amerikaans meisje de manager wouden werken. Dit leek ons een leuk idee en we gingen er mee akkoord. We gingen ons visum verlengen in Thailand en gingen terug naar het eiland. We hebben het 10 dagen volgehouden maar de samenwerking met het meisje ging niet goed dus we besloten te stoppen. Erg jammer maar het is niet anders. We hebben nog een paar dagen bij stefan gelogeerd en zijn weer verder gegaan. Op 28 januari hebben wij een vlucht naar Maleisie en na een maand Maleisie vliegen we naar de Filipijnen. En na de Filipijnen op 19 maart vliegen we naar Griekenland. Hier hebben wij nog 4 dagen om de stad Athene te bekijken en op 24 maart vliegen we naar Nederland. Waar we ook gaan wonen en werken. Een heel nieuw avontuur maar we staan er samen achter.

Wij hebben ook een paar spannende dingen mee gemaakt in Cambodja:

Toen Gijs en ik onze visums gingen verlengen in Thailand hadden wij gezorgd dat iemand ons met de auto naar de grens bracht en daar op ons wachtte en ons weer mee terug nam naar onze hotelkamer in Battambang, Cambodja waar ook onze spullen nog lagen. Wij hadden gehoord dat je gewoon uit Cambodja kon gaan ingeschreven kan worden in Thailand en dan weer een nieuw visum kan krijgen voor Cambodja. Dus dit gingen we doen. Nou dat ging dus niet makkelijk! We waren uitgeschreven in Cambodja en mochten Thailand niet in omdat hij wist dat we een nieuw visum voor Cambodja moesten krijgen. Hij vertelde ons dat we 1 nacht in Thailand moesten slapen en daarna mochten we Cambodja wel weer in. Als we dat niet deden kregen we geen visum voor Thailand. Er kwam nog wel een vrouw naar ons toe dat ze wel iets kon regelen als 20 000 baht voor haar hadden (dit is omgerekend rond de 500 euro) nou dat gingen we natuurlijk niet doen. We besloten maar een nacht in Thailand te blijven zonder onze spullen. We mochten Thailand in en besloten naar het dichtst bijzijnde hotel te lopen (6km). Ik keek op de beste app ooit: maps.me en daar stond dat er 20 km. verder nog een grens overgang was. Dus we veranderden onze plannen en liepen naar de volgende grens. Opeens stopte er een auto en de man en de vrouw konden geen engels. We legden ze met onze app uit dat we naar de volgende grens moesten. Ze namen ons gewoon mee en brachten ons bij de grens. Super aardig. En met wat zenuwen besloten we hier te proberen om de grens over te kunnen en dit kon! We waren erg blij maar vonden het wel erg voor de man die nog steeds op ons wachtte bij de andere grens. We konden een andere auto regelen die ons bij het hotel afzette en alles was geregeld maar pfoe wat een dag. We konden wel een borrel gebruiken in de avond.

Ook gingen we met een bus mee en onze eindbestemming was Sihanoukville. Opeens stopte de buschauffeur en moesten alle toeristen eruit in de Middle of nowhere. Hij zei dit is de laatste stop. Nou wij moesten er echt uit en onze bagage werd er ook uit gehaald en daar stonden we dan met 5 toeristen. En allemaal gasten met een tuk tuk om ons heen. We werden eigenlijk verplicht om een tuk tuk te nemen omdat het donker was en we nog wel 6 km van onze bestemming af waren. We besloten een tuk tuk te nemen en hij bracht ons naar een plek waar we bijna in de stad waren dus het laatste stukje zelf gingen lopen. Nou dit was dus niet zo goed idee. We liepen in het donker opzoek naar een hotel en opeens kwamen er allemaal straathonden op ons afgerend. Ik bang natuurlijk maar mijn held Gijs heeft ze weggejaagd. Hij begon te schreeuwen tegen ze en ze werden bang en liepen terug. Ik vond dit echt heel eng en uiteindelijk door donkere straatjes te zijn gelopen vonden we eindelijk een hotel. We waren zo blij dat we eindelijk op onze hotelkamer waren!

En gijs zijn telefoon is gestolen in de bus...

De bevolking van Cambodja is niet altijd even aardig. We zijn er een paar tegen gekomen die ons super goed hielpen en het beste met ons voor hadden. Maar de meeste niet ze zien je hier echt als geldkoeien en dat is erg vervelend. Ze worden boos als je met ze probeert te onderhandelen dus niet altijd even goede dingen met ze meegemaakt.
Maar al met al een super mooi land waar we echt genoten hebben.  De laatste week zullen we nog even lekker op het strand liggen en dan naar ons nieuwe avontuur Maleisie.

Bedankt voor het lezen en we laten zeker weer wat van ons horen.

1. Lydo:
    21 januari 2018
    Heel leuk liefjes succes met alles en genieten
  2. Opa en oma:
    21 januari 2018
    Wat een verhaal jullie vervelen je niet, en dan zo maar bij een vreemde in de auto stappen,ik geloof niet dat wij dat zouden doen, maar soms kun je niet anders dat blijkt wel uit het verhaal.Een mooi lang verhaal dikke kus voor jullie.opa en oma

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------